باران مصنوعي
 
هسته علمی دبيران علوم تجربی متوسطه اول منطقه خفر
جمعه 1 دی 1390برچسب:, :: 18:39 ::  نويسنده : م .کاوسی

 

وجود ذرات ریز میکروسکوپی مانند دوده، ذرات گرد و غبار و ... به عنوان محرکی برای تولید بارش عمل می کنند. درواقع برای تشکیل ابر ضمن وجود رطوبت و دمای زیر نقطه شبنم ، وجود ذرات میکروسکوپی گرد و خاک ، دوده، بلورهای نمک و ... لازم است.
ایجاداباران مصنوعی به‌طریق زیر انجام می‌شود: برای بارور كردن ابرها بطریق مصنوعی مواد تركیبی یدور نقره را طی یك عملیات هوایی در بین ابرهای مساعد پاشیده و یا منفجر می‌كنند و در روش عملیات زمینی با روشن نمودن مولدهای زمینی و متصاعد نمودن گازهای حاصل از سوختن محلولی از تركیبات یدور نقره اینكار انجام می‌پذیرد .
برای بارور نمودن ابرها در ایران دو روش بكار رفته‌است: روش باروری قله ابر و دیگری باروری درون ابر، كه در باروری قله ابر از گلوله‌های پیروتكنیك پرتابی یدور نقره استفاده شده‌است كه این روش بر روشهای دیگر ارجحیت دارد زیرا هنگام اجرای عملیات امكان دیدن ابر و محل مناسب از ابر وجود داشته و نیز عامل باروری سریعتر و با دقت بیشتری به درون ابر تزریق می‌شود جهت باروری درون ابر در ایران هم از روش پیروتكنیك و هم تزریق افقی نیتروژن مایع استفاده می‌شود كه این دو روش دارای عملكردهای متفاوتی هستند: گلوله‌های پیروتكنیك پرتابی هسته‌های یخ مصنوعی را وارد منطقه فوق سرد ابری می‌كنند و نیتروژن مایع با ایجاد سرمایش شدید در ابر تولید هسته‌های یخی از بخار آب و آب فوق سرد ابر را می‌كنند.
باران مصنوعی که در نتیجه بارور کردن ابر ریزش نماید . پاشانیدن مواد سرما زا مانند انیدریدکربنیک جامد (یخ خشک) یکی از طرق باروری ابرها است . راههای دیگر برای بارور کردن ابرها عبارتند از: استفاده از دوده ، استفاده از نقره یدور AgI و پرتاب توپ های خاص به منظور متراکم نمودن ابرها.
کشور چین در زمینه باران مصنوعی تحقیقات بسیار زیادی انجام داده اند. خوب است بدانید با توجه به کمبود منابع آب چینی ها بیشترنگاه به دنبال توسعه این منابع با بارورکردن ابرها هستند وبه نتایج چشمگیری نیزنایل آمده اند. برای نمونه : درشهرستان " گوتیان " استان " فوجیان " واقع درجنوب شرق چین ، کارشناسان محلی ظرف 10 سال متوالی به آزمایش بارور کردن ابرها با پرتاب توپ های خاص به منظور متراکم کردن ابرها پرداخته و در نتیجه بارش در منطقه بمراتب بیشتر شده است . پس ازتوسعه این فناوری در نیم قرن گذشته تغییرات مصنوعی هوا در چین در رده نخست جهان قرارگرفته است. طبق آمار بیش از30 هزارکارمند دراین زمینه فعال هستند و مساحت مناطق تحت پوشش اقدامات مصنوعی از 3 میلیون کیلومتر مربع تجاوزکرده است . بارش ناشی ازعملیات مصنوعی ازسال 1995 تا 2003 جمعا به حدود 210 میلیارد مترمکعب رسیده و تأثیرات نامساعد ناشی ازخشکسالی دراقتصاد ملی بخصوص درتولیدات کشاورزی بطور مؤثر کاهش یافته است . درسالهای اخیر سیستم علمی چین در خصوص تغییرات مصنوعی و هوایی نیز بتدریج شکل گرفته است. باوجود آنکه مقیاس این تغییرات در چین بسیار گسترده است ولی وجوه کافی برای قلمروهای علمی و فنی اختصاص داده نشده است . علاوه بر این ، تغییرهوا باعملیات مصنوعی غالبا درچین برای مقابله با خشکسالی بکار می رود و مسئله کمبود آب را به طورریشه ای حل نمی کند. با توجه به این مشکلات، هواشناسان چینی ودست اندرکاران دراین رشته تحقیقات و بررسی های علمی درخصوص تغییرهوا توسط انسان را تقویت بخشیده و همکاری جهانی را فعالانه توسعه داده اند.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ


آشنايي با دانشمندان ، مقالات علمي ، تازه هاي علم ، نمونه سئوال .و.....
آخرین مطالب

نويسندگان



<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 50
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 51
بازدید ماه : 176
بازدید کل : 46698
تعداد مطالب : 30
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1